Fase A: Actieve start (0-6 jaar)

Veelzijdig beweegprogramma

Dagelijkse beweging en ongestructureerd spel is van groot belang voor de ontwikkeling het kind. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen graag op een speelse manier de omgeving verkennen en zo hun eigen grenzen verleggen. Het aanbod moeten zich richten op grondvormen van bewegen leren en te verbinden tot een spel. Sommige verenigingen hebben een aanbod voor deze fase en in andere plaatsen worden er activiteiten en lessen aangeboden door zwembaden en zwemscholen.

De meesten ouders zien het behalen van zwemdiploma’s als essentieel omdat wij in een waterrijk land wonen (zwemveiligheid) en om te kunnen zwemmen in je vrije tijd (plezier), maar zwemles heeft een veel grotere bijdrage. Door zwemles ontwikkel je beweegvaardigheid, coördinatie, kracht, flexibiliteit, balans, fitheid en kinderen leren ervaren hoe fijn het is om te bewegen en daarom moet het gezien worden als sport. Verbetering van de basis beweegvormen in het water in combinatie met basis beweegvormen op de kant is een goede basis voor een leven lang plezier in bewegen. Dit geldt ook voor kinderen met een beperking. Een goede basis leg je door de hersenen van deze kinderen uit te dagen om steeds maar weer oplossingen te bedenken voor handelings- of bewegingsproblemen.

Hieronder volgen een aantal ideeën van activiteiten die je als vereniging kunt aanbieden in deze leeftijdsgroep:

  • Zelf aanbieden van peuterzwemmen. De KNZB heeft een lesprogramma Spetterhelden gemaakt.
  • Zwemnastiek: een combinatie aanbieden van gymnastiek en zwemmen. Behalve dat dit leuk is en uitdagend kan zijn, zou het aanleren van goede grondvormen tijdens de gymnastiek kunnen leiden tot beter bewegen of eerder oppakken van vaardigheden in het water.
  • Zelf aanbieden van zwemlessen (KNZB heeft de methode Superspetters en superspetters-special gemaakt)

Om zwemmen te profileren als leuke sport moeten verenigingen voor (potentiële) leden zorgen voor een goed, aantrekkelijk eerste kennismaking dat past bij de leeftijd van deze kinderen.

In een gericht plan moet staan hoe je de doelgroep wilt bereiken, met welk aanbod en wanneer je ze laat kennismaken. Tijdens de zwemles zal je de potentiele leden en hun ouders moeten laten zien welke mogelijkheden er zijn en hoe leuk en veelzijdig de zwemvereniging is.

Als je na het behalen van een diploma met een aanbod komt ben je te laat, want dan hebben de kinderen al een keuze gemaakt. Goede samenwerking tussen de zwemlesaanbieders en de vereniging is erg belangrijk.

Hieronder staan een aantal ideeën wat je kan bieden voor een aantrekkelijk aanbod:

  • Biedt tijdens de zwemlessen gratis extra lessen en open trainingen aan waarin het gaat om plezier, variatie, brede ontwikkeling, spelvormen en beter leren zwemmen.
  • Tijdens de zwemlessen zorgen voor badwater (eventueel met een beschikbare coach voor tips) voor ouders en nodig ze daarna uit voor master zwemmen of een borstcrawlcursus.
  • Ouder en kind trainingen, op hetzelfde tijdstip conditiezwemmen in combinatie met tips voor betere techniek.
  • Vraag of je flyers op de tafels waar de ouders zitten te wachten tijdens de zwemlessen mag leggen, posters op het prikbord mag hangen of een filmpje of reclame op een Tv-scherm
  • Deel een bingo kaart uit met haalbare uitdagingen die passen bij de eisen op weg naar het diploma en als ze bingo hebben mogen ze naar de vereniging.
  • Nodig ze (samen met een vriendje) uit voor een open swimfuntoernooi en geef een overzicht met data van alle toernooien.
  • Na afloop van de lessen: bijspijkermomenten: veilig zwemmen op vakantie
  • Na afloop van de lessen tijdelijke cursussen (eventueel dmv een strippenkaart): beter borstcrawl leren in 10 weken.
  • Profileer je met een goed en breed beweegprogramma waarin fundamentele beweegvormen in het water en op de kant centraal staan als basis voor een levenlang plezier voor alle sporten.
  • Feliciteer degene met de diploma en organiseer als cadeau een evenement voor de hele familie. (bijvoorbeeld een survivalparcours of familie poolparty)
  • Organiseer een themabijeenkomst of open dag voor de hele familie (kun je direct het hele aanbod van de vereniging promoten).
  • Zorg voor social media, youtube-kanaal, vindbaarheid en een goede eigen bijgewerkte site.

Ouders van de zwemleskinderen moeten een goed beeld hebben van het aanbod en de visie van de vereniging. Zij zijn erg belangrijk bij de sportkeuze van hun kind. Je kunt ook doelgroepgerichte activiteiten voor de leeftijd van 30-40 jaar aanbieden en de ouders boeien. Als je hun enthousiast maakt en ze gaan meedoen aan een tijdelijk aanbod, bijvoorbeeld een borstcrawlcursus, zullen ze ook sneller hun kinderen stimuleren.